La 'tornada al cole' de l'immobiliari: els experts preveuen moderació i pessimisme

Publicat el 12 de setembre de 2022

La inflació, la guerra entre Ucraïna i Rússia, un pla per a estalviar energia per por de possibles conseqüències derivades del conflicte del món amb Rússia i una sensació econòmica d'incertesa a tot el món. Tots aquests factors fan que la ‘tornada al col·le’ de l'immobiliari espanyol es presenti amb dubtes i molta expectació. Des d'idealista/news hem consultat als principals directius del sector, que expliquen que el pessimisme, la moderació en la inversió i “la sensació de costa amunt d'aquest setembre” seran protagonistes de l'últim trimestre de l'any.

La majoria dels experts destaquen que l'evolució dels preus del gas i el petroli, el tancament de la inflació els mesos d'estiu i l'evolució dels tipus d'interès, tant en l'eurozona com als EUA marcarà l'escenari macroeconòmic general enguany.

Un altre factor que influirà directament sobre les inversions immobiliàries és la gradual pujada que ha experimentat l'euríbor en els últims mesos, així com la decisió del Banc Central Europeu (BCE) d'aplicar la primera pujada dels tipus d'interès en l'eurozona en 11 anys, fins a situar-los en el 0,5%.

La realitat és que la conseqüència de totes aquestes percepcions (algunes ja realitats) ja s'està sentint en el ‘real estigues’ en els últims mesos, i per això hem vist retard en les inversions, processos de venda que no s'han finalitzat i prudència generalitzada. “Haurem d'esperar i veure, ja que la inflació està donant algunes mostres de contenció. Els Bancs Centrals, si bé és cert que estan obligats a pujar els tipus per a lluitar precisament contra aquesta inflació, no és menys cert que estan fent els passos amb summa cura (més a Europa que en USA) perquè les pujades no danyin l'economia i fer-nos entrar en una recessió dura”, diu Peña.

“Si, per fi, comença a imperar el seny a Ucraïna i aconseguim arreglar la ruptura en la cadena de subministraments que arrosseguem des de la crisi del COVID-19, potser setembre no és tan dolent com molts anticipen. El ‘real estigues’ a Espanya està funcionant bé, hi ha liquiditat, les xifres d'ocupació són esperançadores i si aconseguim equilibrar tipus i inflació, és possible que aconseguim que segueixi així”, conclou el directiu de Grup Lar.

Per a Anna Gener, CEO de l'oficina de Barcelona de Savills, el retorn de les vacances serà “una cosa tibant”. “Després d'uns mesos de gran dinamisme en el mercat d'inversió immobiliària afrontem el retorn de les vacances amb un escenari més fred a primera vista, però amb bones oportunitats per als qui busquen valor”, diu l'executiva.

 

Font: Idealista

“La pujada dels tipus d'interès impacta directament en el preu que es pot arribar a pagar per un immoble, per la qual cosa ja estem assistint a una lleugera correcció de valors. En alguns casos pot produir-se un desajustament entre les expectatives del venedor i l'anàlisi que faci l'oferent, però després d'un període de temps d'encaix, totes dues parts acabaran trobant-se. Continua havent-hi molta liquiditat en el món amb voluntat de ser invertida en immobiliari i el nostre mercat ofereix un binomi risc-rendibilitat molt atractiu, comparat amb altres mercats equiparables”, sosté Gener.

L'experta en immobiliari, no obstant això, és optimista amb algunes branques del negoci immobiliari en plena explosió: “haurem d'estar atents al comportament de l'absorció de metres quadrats en oficines i logística, en bons nivells en el primer semestre, i atendre l'evolució de la taxa de disponibilitat, que continua sent sana en tots els mercats”.

Fent zoom al mercat immobiliari madrileny, Miker Echavarren, CEO de Colliers a Espanya, assegura que els experts “no preveuen l'entrada en recessió de la nostra economia durant aquest any”. “Si creiem que al setembre la percepció dels consumidors estarà influenciada per un elevat pessimisme, fruit de la pèrdua de poder adquisitiu provocada per la inflació, la pujada dels tipus hipotecaris i, addicionalment, per la sensació que la costa amunt serà molt abrupta”.

“En aquest context, esperem una contracció de la demanda en la compra d'habitatges, sobretot de preus mitjans i mitjans baixos. Per aquest motiu el mercat residencial de Madrid, que comparativament se situa més en la zona de major poder adquisitiu de la demanda, sofrirà menys que altres ubicacions o entitats més petites”.

En qualsevol cas, aquesta menor demanda de la compra d'habitatges succeeix al mateix temps que una demora en el llançament de noves promocions residencials per l'increment de costos de construcció, per la qual cosa davant una menor demanda també hi ha actualment una menor oferta d'obra nova i creiem que tots dos factors no provoquessin baixades de preus.

En la mateixa línia opina Armando Lasauca, CEO de aProperties, sobre el negoci residencial, en aquest cas de luxe, i el seu poder enfront de la recessió. “El sector residencial prevalgui està experimentant un bon moment, un cicle positiu que es mantindrà després de l'estiu. Malgrat el context internacional, l'elevat preu de l'energia i l'encariment de les matèries primeres, l'habitatge d'alt *standing es continua considerant un valor segur per a invertir enfront de l'elevada volatilitat en altres sectors”.

Per part seva, Xavier *Guell, director de l'oficina de CBRE a Barcelona, assegura que la capital catalana ha tancat el primer semestre amb una inversió de 2.005 milions d'euros, batent així el seu rècord històric.

“Aquesta xifra representa un increment del 23% en comparació amb el mateix període de l'any anterior i se situa per sobre dels registres de 2019 (1.085 milions d'euros) i 2007 (1.568 milions d'euros). Més enllà del tradicional bon comportament dels segments d'oficines i logístic, aquest semestre destaca també l'evolució d'altres sectors com el residencial, ‘retail’, hotels o la inversió en actius alternatius”, afegeix el directiu.

“Aquestes dades demostren la maduresa del mercat immobiliari de Barcelona. La capital catalana té, per tant, uns sòlids fonaments per a continuar atraient capital i talent. No obstant això, malgrat les bones xifres registrades en el primer semestre i la fortalesa de la ciutat, no podem obviar la conjuntura macroeconòmica i des de CBRE preveiem una moderació de la inversió en el segon semestre de l'any”, conclouen des de la consultora.

 

Font: Idealista

Utilitzem cookies pròpies y de tercers per fer funcionar de manera segura la nostra pàgina web i personalitzar el seu contingut. Igualment, fem servir cookies per mesurar i obtenir dades de la navegació que realitza i per ajustar la publicitat als seus gustos i preferències. Premi el botó "Acceptar totes" per confirmar que ha llegit i acceptat l'informació presentada. Per administrar o deshabilitar aquestes cookies faci clic a "Configuració". Pot obtenir més informació a la nostra política de cookies.
Modificar cookies
Tècniques i funcionals Sempre activades
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis. Si continua navegant, suposa l'acceptació de la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el navegador podent, si així ho desitja, impedir que siguin instal·lades al disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Analítiques i personalització
Permeten fer el seguiment i l'anàlisi del comportament dels usuaris d'aquest lloc web. La informació recollida mitjançant aquest tipus de cookies s'utilitza en el mesurament de l'activitat del web per a l'elaboració de perfils de navegació dels usuaris per introduir millores en funció de l'anàlisi de les dades d'ús que fan els usuaris del servei. Permeten desar la informació de preferència de l'usuari per millorar la qualitat dels nostres serveis i oferir una millor experiència a través de productes recomanats.
Marketing i publicitat
Aquestes cookies són utilitzades per emmagatzemar informació sobre les preferències i les eleccions personals de l'usuari a través de l'observació continuada dels seus hàbits de navegació. Gràcies a elles, podem conèixer els hàbits de navegació al lloc web i mostrar publicitat relacionada amb el perfil de navegació de l'usuari.